Rabu, 24 November 2010

TAFSIR AL-QURAN JUZU’ KE-30



Surah An-Naba’ (78) : Ayat 6-10

TAFSIRAN

Kemudian Allah mengingatkan mereka (kaum musyrikin Mekah) tentang kebesaran kekuasaan dan bukti-bukti rahmat-Nya yang telah mereka lupakan. Padahal semua itu ada di sekeliling mereka dan boleh mereka saksikan setiap saat.1

Dari ayat 6 hingga ayat 16 terbukalah kepada kita bagaimana caranya Allah mendidik dan membawa manusia kepada berfikiran luas, agar dia jangan hanya terkurung dalam batas-batas fikiran sempit, sehingga tidak tahu jalan mana yang harus dilaluinya supaya bertemu dengan jawapan bagi persoalan yang dipertanyakan. 2

Surah 78: Ayat 6
óOs9r& È@yèøgwU uÚöF{$# #Y»ygÏB ÇÏÈ
“ (Mengapa kamu ragu-ragukan kekuasaan Kami menghidupkan semula orang-orang Yang telah mati?) Bukankah Kami telah menjadikan bumi (terbentang luas) sebagai hamparan?”

“Bumi terbentang” – suatu ungkapan yang maha indah dari Allah sendiri. Boleh juga disebut bumi terhampar, laksana menghamparkan permaidani, yang kamu manusia diberi tempat yang luas untuk hidup di atas bumi yang dibentangkan itu. Untuk siapa bumi itu, kalau bukan untuk kamu? Segala yang ada di dalamnya boleh kamu ambil faedahnya. Maka dalam kata mihada (terbentang) itu terasalah satu penyelenggaraan dan satu persilahan (persilaan); Ambillah faedahnya. 2

Bagaimana kalian boleh ingkar dan ragu terhadap masalah hari kebangkitan (Kiamat), padahal kalian telah menyaksikan sendiri bukti-bukti yang menunjukkan kekuasaan-Nya yang sempurna dan pengetahuan-Nya yang meliputi semua makhluk serta hikmah-Nya yang nyata dengan tidak menciptakan segala sesuatu secara sia-sia. Bagi yang meresapi semua kenikmatan ini, dia tidak pernah menyia-nyiakannya. 1

______________________________________________________________________________________
1        TERJEMAH TAFSIR AL-MARAGHI 30, Ahmad Mushthafa Al-Maraghi, Cetakan 1993, Muka 9.           
2        TAFSIR AL-AZHAR JUZU’ 29-30, Prof. Dr. Hamka, Cetakan 1984, Juzu’ ke-30  Muka 8-10.
Lihatlah bentuk bumi yang diciptakan demikian rupa sehingga boleh dijadikan tempat berpijak bagi sekalian manusia dan binatang. Mereka tinggal dengan enak dan dapat memanfaatkan hasil-hasilnya, baik yang ada di permukaan maupun yang terkandung dalam perut bumi. 1

Kejadian bumi yang terhampar merupakan hakikat yang dapat dilihat oleh semua manusia dalam apa sahaja peringkat kemajuan dan ilmu pengetahuan mereka. Ia tidak memerlukan ilmu yang banyak untuk memahami hakikat ini dalam bentuknya yang nyata. Begitu juga kejadian bukit-bukau dan gunung-ganang sebagai pasak bumi yang dapat dilihat oleh mata semua manusia walaupun manusia jakun. Kejadian-kejadian ini dapat mencetuskan kesan di dalam hati apabila dipandang dengan jiwa yang insaf. 2

Tetapi hakikat kejadian itu adalah lebih besar dan lebih luas dari apa yang dirasakan oleh manusia jakun (jahil) dengan hatinya yang kosong. Semakin maju dan tinggi ilmu pengetahuan manusia, semakin besarlah hakikat ini di dalam jiwanya dan dia akan sedar bahawa di belakang kejadian-kejadian alam itu terdapat perencanaan Allah yang Maha Besar dan Maha Bijaksana. 2

Surah 78: Ayat 7
tA$t7Ågø:$#ur #YŠ$s?÷rr& ÇÐÈ
“Dan gunung-ganang sebagai pancang pasaknya?”
                                                                                                                         
            Penciptaan bukit-bukau dan gunung-ganang sebagai pasak bumi dapat difahami oleh semua manusia dengan pandangan mata kasarnya. Ia menyerupai pasak-pasak yang meregangkan khemah. Kita faham darinya bahawa bukit-bukau dan gunung-ganang itu meneguhkan kedudukan bumi dan memelihara imbangannya; hal ini mungkin kerana bukit-bukau dan gunung-ganang itu mengimbangi di antara nisbah-nisbah berat kawah-kawah lautan dengan nisbah berat tanah-tanah tinggi di kawasan pergunungan. Dan mungkin juga ia mengimbangi di antara susutan-susutan di dalam bumi dengan susutan di permukaan bumi, dan mungkin pula kerana ia memberatkan bumi di bahagian-bahagian tertentu supaya ia tidak terumbang-ambing apabila berlaku gempa bumi, ledakan gunung berapi dan goncangan (gelinciran) dalam bumi. 2

                Dijelaskan pada ayat ini kegunaan gunung. Kalau tiada gunung, bumi tidak akan selamat dan tidak akan terbentang dengan baik. Angin yang selalu berhembus keras akan membongkar urat dari kayu-kayu yang tumbuh sebagai keperluan hidup. Tanpa pokok-pokok yang tumbuh di lereng gunung, ketika
______________________________________________________________________________________
1        TERJEMAH TAFSIR AL-MARAGHI 30, Ahmad Mushthafa Al-Maraghi, Cetakan 1993, Muka 9.           
2     TAFSIR FI ZILALIL QUR’AN JUZU’ ‘AMMA JILID II, Sayyid Qutb, Cetakan 1991, Muka 628.
hujan turun akan berlakulah tanah runtuh dan keringlah bumi yang terbentang.1

Surah 78: Ayat 8
ö/ä3»oYø)n=yzur %[`ºurør& ÇÑÈ
“Dan Kami telah menciptakan kamu berpasang-pasang?”

            Allah menciptakan kalian dalam dua jenis, iaitu lelaki dan perempuan agar kalian saling mengasihi dan membantu dalam mengupayakan kebahagiaan hidup serta melanjutkan kesinambungan keturunan. 2

            Allah telah menciptakan manusia lelaki dan perempuan. Dia jadikan kelanjutan hidup manusia bergantung kepada kelainan jenis suami dan isteri dan kepada percantuman keduanya. Semua manusia dapat merasakan di sebaliknya kerehatan, kelazatan, kenikmatan dan kepulihan tenaga. 3

                Perkembangan ilmu pengetahuan menimbulkan persoalan tentang apakah pengatur yang menentukan nutfah (mani) ini lelaki atau perempuan sedangkan kedua-duanya tidak mempunyai satu sifat pembeza yang nyata yang membuat nutfah ini mengambil jalannya untuk menjadi anak lelaki atau anak perempuan. Tiada lain melainkan iradat dan kudrat Allah yang mengatur, mengarah dan meletakkan sifat-sifat yang dikehendaki-Nya pada nutfah itu. 3

Surah 78: Ayat 9
$uZù=yèy_ur ö/ä3tBöqtR $Y?$t7ß ÇÒÈ
“Dan Kami telah menjadikan tidur kamu untuk berehat?”

            Dan Kami jadikan tidur kalian di malam hari sebagai masa istirehat dari kelelahan kesibukan mencari upaya penghidupan di siang hari. Siapa pun akan merasakan dan mengakui bahawa tidur beberapa jam di malam hari merupakan istirehat yang menyenangkan dan dapat mengembalikan kekuatan badan. Jika tidak kerana itu, maka kekuatan seseorang akan habis dan tidak mampu melakukan pekerjaan dalam kehidupan yang beraneka ragam. 2

                Allah menjadikan tidur sebagai kerehatan yang memutuskan mereka dari kegiatan berfikir dan bekerja. Ia jadikan mereka dalam satu keadaan tidak mati dan tidak hidup, yang merehatkan tubuh badan dan saraf-saraf mereka, dan memulihkan semula tenaga mereka yang dicurahkan semasa jaga, penat dan semasa sibuk dengan urusan kehidupan.3
______________________________________________________________________________________
1  TAFSIR AL-AZHAR JUZU’ 29-30, Prof. Dr. Hamka, Cetakan 1984, Juzu’ ke-30  Muka 9-10.
2  TERJEMAH TAFSIR AL-MARAGHI 30, Ahmad Mushthafa Al-Maraghi, Cetakan 1993, Muka 9.
3  TAFSIR FI ZILALIL QUR’AN JUZU’ ‘AMMA JILID II, Sayyid Qutb, Cetakan 1991, Muka 630.
            Manusia tidak mungkin mengetahui bagaimana tidur itu berlangsung pada dirinya. Semasa dalam keadaan jaga ia tidak tahu bagaimana ia dalam keadaan tidur dan semasa tidur ia tidak tahu keadaan tidur dan tidak pula dapat memperhatikan proses tidur. Tidur merupakan salah satu rahsia yang tidak diketahui oleh makhluk hidup melainkan pencipta-Nya, Allah yang menjadikan setiap yang hidup bergantung kepada tidur. 1

            Tidur mempunyai banyak rahsia selain dari memenuhi kehendak tubuh badan dan urat saraf. Ia merupakan perdamaian jiwa dari pertarungan hidup yang sengit. Satu perdamaian yang menguasai seseorang hingga ia terpaksa membuang senjata dan perisainya sama ada ia suka atau tidak dan menyerah diri kepada tempoh perdamaian yang aman tenteram (tidur). Kadang-kadang berlaku sesuatu yang hampir serupa dengan mukjizat apabila mengantuk menguasai pelupuk mata, sedangkan roh berat menderita, saraf-saraf tegang, jiwa terganggu dan hati resah gelisah, tiba-tiba mengantuk – kadang-kadang hanya sebentar – membawa satu perubahan yang besar kepada seseorang, iaitu ia membawa pemulihan tenaga dan jiwa. Peristiwa ini telah berlaku kepada tentera Islam yang letih lesu dalam Peperangan Badar al-Kubra dan Peperangan Uhud seperti yang disebut dalam Surah Al-Anfal (8) Ayat 11 dan Surah Ali-Imran (3) Ayat 154.1

øŒÎ) ãNä3ŠÏe±tóム}¨$yèZ9$# ZpuZtBr& çm÷YÏiB
“(Ingatlah) ketika kamu diliputi perasaan mengantuk sebagai satu (pemberian) aman dari Allah (untuk menghapuskan kecemasan kamu),”        (Al-Anfal, 8: Ayat 11)

§NèO tAtRr& Nä3øn=tæ .`ÏiB Ï÷èt/ ÉdOtóø9$# ZpuZtBr& $U$yèœR 4Óy´øótƒ Zpxÿͬ!$sÛ öNä3ZÏiB
“Kemudian sesudah (kamu mengalami kejadian) Yang mendukacitakan itu, Allah menurunkan kepada kamu perasaan aman tenteram, Iaitu rasa mengantuk Yang meliputi segolongan dari kamu (yang teguh imannya lagi ikhlas),”
(Ali-Imran, 3: Ayat 154)

Surah 78: Ayat 10
$uZù=yèy_ur Ÿ@ø©9$# $U$t7Ï9 ÇÊÉÈ
“Dan Kami telah menjadikan malam (dengan gelapnya) sebagai pakaian (yang melindungi)?”

            Menurut Ibnu Jarir Ath-Thabarij: “Gelap malam itu meliputi seluruh diri kamu sehingga walaupun kamu bertelanjang tidak berkain sehelai benang jua,
______________________________________________________________________________________
1  TAFSIR FI ZILALIL QUR’AN JUZU’ ‘AMMA JILID II, Sayyid Qutb, Cetakan 1991, Muka 630.
namun kegelapan malam itu sudah menjadi ganti dari pakaianmu.”1

            Allah jadikan malam hari dengan kegelapannya sebagai penghalang atau penutup tubuh, seperti halnya pakaian yang menutup tubuh dan menghalanginya. Maksudnya; kegelapan malam dapat menghalangi seseorang dari pandangan orang lain. Misalnya jika seseorang hendak melarikan diri dari musuh-musuhnya atau jika seseorang ingin menutupi hal-hal yang ia tidak suka orang lain melihatnya.  Justeru, kita perlu memohon perlindungan Allah dari kejahatan yang terdapat pada malam hari, seperti yang ternukil dalam Surah Al-Falaq (113) Ayat 1-3.2
ö@è% èŒqããr& Éb>tÎ/ È,n=xÿø9$# ÇÊÈ   `ÏB ÎhŽŸ° $tB t,n=y{ ÇËÈ   `ÏBur ÎhŽŸ° @,Å%yñ #sŒÎ) |=s%ur ÇÌÈ
“Katakanlah (Wahai Muhammad); "Aku berlindung kepada (Allah) Tuhan Yang menciptakan sekalian makhluk, Dari bencana makhluk-makhluk Yang ia ciptakan; Dan dari bahaya gelap apabila ia masuk (dari kejahatan malam apabila gelap gulita);”






























______________________________________________________________________________________
1  TAFSIR AL-AZHAR JUZU’ 29-30, Prof. Dr. Hamka, Cetakan 1984, Juzu’ ke-30  Muka 9-10.
2  TERJEMAH TAFSIR AL-MARAGHI 30, Ahmad Mushthafa Al-Maraghi, Cetakan 1993, Muka 9.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar